Strona powstaje od 9 maja 2010 |  Ostatnia aktualizacja: 07.03.2011                                                                                                   Odsłony:
Moja JAWA

Historia

    Jawa - czeski, dawniej czechosłowacki producent motocykli i motorowerów.

    Nazwa weszła do użytku po dołączeniu do założyciela przedsiębiorstwa Janečka, niemieckiego producenta motocykli - przedsiębiorstwa Wanderer (firma Jawa powstała od dwóch pierwszych liter nazwisk Janeček i Wanderer) w 1929 r. Oprócz motocykli, dawniej przedsiębiorstwo produkowało także samochody.

    Pierwszym wyprodukowanym modelem był motocykl z czterosuwowym silnikiem o poj. 500 cm3, wprowadzony w październiku 1929 r.

    Prawdziwym hitem okazał się model z dwusuwowym silnikiem Villersa o poj. 175 cm3, co w dobie kryzysu ekonomicznego, czyniło z tego motocykla tani i niezawodny pojazd. W 1933 JAWA była najpopularniejszą marką motocykli w Czechosłowacji.

Jawa 250 353-03/04 Kyvacka

    Po raz pierwszy konstrukcja została pokazana publiczności w 1953, była następcą Jawy Perak typ 11. Początkowo zastosowano silnik nie poddany modyfikacjom poprzedniczki o mocy 9 KM, lecz po 2 latach zdecydowano się zwiększyć moc do 12 KM. W pierwszych latach produkcji motocykle wyposażone były w stacyjkę z amperomierzem umieszczoną na zbiorniku paliwa, tłumiki typu "rybka", gaźnik Jikov 2924H. W marcu 1959 zostały one zastąpione przez stacyjkę umieszczoną w osłonie lampy, tłumiki typu "cygaro", gaźnik Jikov 2926 Monoblok (w wersji przejściowej Jikov 2926 TR) z dużym poliamidowym filtrem powietrza i zakrywającymi go osłonami ramy. Głębokie, długie błotniki zapewniały ochronę przed błotem i wodą, a puszka narzędziowa miała pojemność wystarczający na podstawowy zestaw kluczy. Napęd był zaopatrzony w sprzęgło półautomatyczne co pozwalało na zmianę biegów bez użycia manetki. Początkowo wahacze smarowane były smarem poprzez smarowniczkę, następnie przystosowano je do smarowania za pomocą oleju silnikowego doprowadzanego specjalną rurką. Motocykl podczas jazdy po szosie zachowywał się prawidłowo, lecz przy jeździe w terenie miał duże skłonności do uślizgów kół. Produkcję modelu 353-04 zakończono prawdopodobnie w roku 1964. Jednak późniejsze wersje były bardzo do niego zbliżone wyglądem, a jednostka napędowa była jedynie nieznacznie zmieniana do lat 70. XX w., do czasu pojawienia się modelu 623 ("Bizon"), w którym zastosowano silnik dwucylindrowy. Większość motocykli produkowana była w kolorze wiśniowym ze złotymi szparunkami, jednak w wersji eksportowanej do Niemiec wykonywano również malowanie czarno-szare ze złotymi szparunkami.

_________________________________________________________________________________________ Informacje zaczerpnięte z:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Jawa_%28motocykl%29
http://pl.wikipedia.org/wiki/Jawa_250_353-03/04_Kyvacka