Strona powstaje od 9 maja 2010 |  Ostatnia aktualizacja: 07.03.2011                                                                                                   Odsłony:
Start

Rejestracja motocykla zabytkowego.

Jest kilka sposobów by przywrócić pojazd zabytkowy do ruchu. By opisać każdy z nich potrzeba conajmniej kilku stron. Ja postaram się przynajmniej je wymienić, a całą uwagę skupię na tym jak będzie rejestrowana moja Jawa. Decydujące znaczenie ma to czy motocykl posiada dokmenty.

Nie posiadamy dokmentów:

1.Rejestracja jako pojazd zabytkowy
        
   Jest to jeden z najbardziej kłopotliwych sposobów. Pojazd rejestrowany powinien w dużym stopniu wykazywać się oryginalnością. Należy dokonać wpisu do rejestru zabytków. Powinien zostać szczegółowo opisany wkarcie ewidencyjnej. Po czym trzeba zrobić przegląd na stacji diagnostycznej. Gdy mamy już wszystkie dokumenty możemy iść do wydziału komunikacji by zarejestrować weterana. Jest to oczywiści opis w dużym uproszczeniu. Nie jest to też sposób tani a więcej jest minusów niż plusów takiej rejestracji.

2.Rejestracja przez zasiedlenie
   Przed rejetracją trzeba zrobić sprawę sądową o nadanie prawa własności do motocykla. Są przepisy, które określaja kiedy można to zrobić. Jeśli sąd nada nam prawo własności możemy rejestrować nasz pojazd na dowolne tablice. (białe lub żółte)

3.Rejestracja na "SAM-a"
    Myśle ze jest to sposób dość znany. Niestety posiada minusy:
- W dowodzie brak marki pojazdu i modelu.zamiast tego wpis "SAM"
- Bieżący rok prodkcji w odpowiedniej rubryce.

Posiadamy dokumenty:

Teraz o tym jak będzie rejestrowany mój knedel :)
   Gdy mamy dokumenty i umowę z poprzednim właścicielem a pojazd jest wyrejestrowany to nie powinno być problemów z zarejestrowaniem naszego motocykla. Jedyne problemy jakie mogą nas spotkać to tylko w wydziale komunikacji. Na pytanie: Co jest potrzebne bym mogł zarejestrować wyrejestrowany zabytkowy motocykl z dokumentami i umową od poprzedniego właściciela na białe tablice? Usłyszałem: NIestety nie można zarejestrować takiego pojazdu na białe tablice a jedynie jako pojazd zabytkowy(na żółte). Spytałem jeszcze grzecznie czy nic nie da się zrobić ale pani w słchawce była nieugięta.
Zacząłem przeglądać sieć w celu znaleźienia sposobu rejestracji. Na na forum znalazłem taki oto wpis:

Artykuł 79 pkt 4 Kodeksu Drogowego

4. Pojazd wyrejestrowany nie podlega powtórnej rejestracji, z wyjątkiem pojazdu:

1. odzyskanego po kradzieży;
2. zabytkowego;
3. mającego co najmniej 25 lat, którego model nie jest produkowany od lat 15, uznanego przez rzeczoznawcę samochodowego za unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji;
4. ciągnika i przyczepy rolniczej.

Z takim oto wycinkiem zadzwoniłem ponownie. Na początku usłyszałem to samo (żółte tablice) Jednak gdy przeczytałem powyższy artykuł pani w słuchawce straciła swoją pewność, powiedziała że to sprawdzi i oddzwoni. Po około dwóch godzinach dostałem odpowiedź że nie bedzie problemów z rejestracją. A swoją niewiedzę tłumaczyła tym ze takich przypadków maja 1-2 w ciąg roku.
Tak było w moim wydziale komunikacji jak jest w innych nie wiem może tam pracownicy lepjej znają prawo.
Potrzebna jest jeszcze tylko opinia rzeczoznawcy ale z tym nie bedzie problemów. Jestem już po rozmowie wstępnej z rzeczoznawcą i nie powiniem utrudniać mi przywrucenia pojazdu do ruchu.

Gdyby potrzeba było wiecej informacji polecam trochę poszukać w internecie. Bardzo dużo można znaleźć na forach. Oczywiście jeśli będę mogł pomogę w miarę swoich możliwości.